RECENZIA: Tinta (Alice Broadway)

Milí knihomoli,
vítam vás pri novom článku. Dnes mám pre vás recenziu na knihu Tinta od autorky Alice Broadway. Kniha u nás vyšla už dávnejšie, no mne sa k nej podarilo dopracovať až teraz. Trocha som sa bála do nej pustiť, no nakoniec som si povedala, že to risknem. A ako to dopadlo? Prezradím nižšie.
♡♡♡
,,Príbehy sú naša minulosť a z našej minulosti by sme mali vychádzať aj v súčasnosti."
♡♡♡
Názov knihy: Tinta
Originálny názov: Ink
Autor: Alice Broadway
Séria: Leora
Diel v poradí: prvý
Nasledujúci diel: Spark (preklad zatiaľ nie je oznámený)
Vydavateľstvo: CooBoo
Počet strán: 304
Vekové odporúčanie: 13+
♡♡♡
,,Na mojom tele nenájdeš dôkaz o všetkých chybách, ktoré som spravil. Naše telá sa liečia... postupne sa dávajú do poriadku. Sme na to stavaní. Život nie je iba o prešľapoch a zlyhaniach. Každé ráno predsa svitne nový deň. Minulosť nemusí predurčiť tvoju budúcnosť, Leora. Chyby nie sú nenapraviteľné. Môžeš ich odčiniť. Vždy ich môžeš odčiniť."
                                                                            ♡♡♡
Anotácia: Lyrická fantasy s orwellovskými prvkami sa vám dostane pod kožu ako tinta tetovaní.

V Saintstone neexistujú žiadne tajomstvá. Každý člen spoločenstva má svoje úspechy aj pády zaznamenané na pokožke. Niektoré znaky sú prejavom čestnosti a lojálnosti, iné celému svetu vykričia, kto je zlodej a zradca. Leora nachádza po smrti svojho otca útechu v nepredstaviteľnom príbehu, ktorý rozprávajú otcove tetovania. Až kým na šiji neobjaví v tinte znak, ktorý je dôkazom najstrašlivejších činov, aké v Saintstone poznajú. Leora je presvedčená, že ide o omyl. No kým začne konať, niekto toto desivé tajomstvo vyzradí a pošliape tak dedičstvo jej otca. Leorin  život sa razom ocitne v nebezpečenstve.
                                                                            ♡♡♡
,,Tvoj otec obhajoval všetko, z čoho máme strach a čím najväčšmi opovrhujeme."

♡♡♡
,,Nebojíme sa smrti. Keď z našich tetovaní vznikne kniha, žijeme večne. Životný príbeh, ktorý človeku vyryjú na telo, sa navždy zachová, ak je toho hoden. Keď uchováme slová, obrázky a okamihy, zachytené na koži, náš príbeh tu zostane naveky. Mŕtvi sú všade naokolo, a kým sa ich knihy čítajú a ľudia vyslovujú ich mená, žijú ďalej."
♡♡♡
V Sainstone kožu každého človeka zdobia tetovania. Po narodení každému vytetujú na kožu jeho meno. Ľudia majú na koži vytetované  rôzne znaky, ktoré znázorňujú ich vek, povolanie, rodokmeň, úspechy, ale aj zlyhania. Ich koža rozpráva ich príbeh. Ľudia taktiež veria, že tým, že svojimi činmi zdobia svoju kožu, oslobodzujú svoju dušu. Ich telá tetujú tatéri, čítači ich dokážu prečítať, a sťahovači majú za úlohu stiahnuť po smrti človeka z neho jeho potetovanú kožu. Z kože sa spracuje kniha, ktorá ide na proces váženia, kde sa vážia úspechy a prehrešky danej osoby. Pokiaľ má človek viac úspechov ako prehreškov, tak jeho kožu odovzdajú jeho rodine, ktorá tak môže naňho naďalej spomínať. Avšak, ak má človek viac prehreškov ako úspechov, je hodný zatratenia a jeho knihu spália, tým jeho príbeh padá do zabudnutia. Existujú aj ľudia, ktorí sa odmietli dať potetovať, tých nazávajú neoznačenci. Neoznačencov sa potetovaní boja a považujú ich za strašné a kruté bytosti. Neoznačenci žijú za múrom Saintstonu, kde boli už pred rokmi vyhnaní  a odsúdení na večné zatratenie.

Hlavná hrdinka Leora už odjakživa sníva o tom, že sa jedného dňa stane tatérkou. Čakajú ju skúšky, čo znamená, že jej sen je na dosah. Po smrti otca zanedbá prípravu na štúdium, no keďže je aj veľmi ambiciózna a nadaná, tak to doženie. Skúšky splní, a tým sa začne jej sen stávať skutočnosťou. V jej živote sa vyskytne problém, ktorý jej život značne skomplikuje. Svojho otca mala vždy za čestného a lojálneho človeka, avšak, po jeho smrti sa začnú objavovať tajomstvá, ktoré si jej otec nahromadil počas života. Zistí, že svojho otca poriadne nepoznala. Začne o všetkom pochybovať. Dôkazom prehreškov jej otca je tetovanie vrany, ktoré symbolizuje zabudnutie, teda po jeho smrti by mala byť jeho kniha spálená a životný príbeh naveky zatratený. Leora svojho otca  veľmi ľúbila, preto odmieta uveriť tomu, že spáchal niečo také strašné, aby si zaslúžil zatratenie. Rozhodne sa, že očistí meno svojho otca, no neuvedomuje si koľko nebezpečenstva to obnáša, a to nielen pre ňu. Jej život aj životy tých, ktorí by sa jej rozhodli pomôcť, sú zrazu v nebezpečenstve.

Mapka mesta Saintstone

Leora je čestná, pevná oddaná ich mestskej viere, lojálna, ambiciózna, no občas naivná a hanblivá. Ľahko si nechá skákať na hlavu. Taktiež by pre ľudí, ktorých ľúbi urobila prvé aj posledné. Ako hlavná hrdinka mi prišla taká nevýrazná, aj keď na konci mi už prišla zaujímavejšia a odvážnejšia. Mojou obľúbenkyňou sa ale nestala.  Som zvedavá, ako si s ňou autorka poradí v ďalšom dieli.

Obel je najlepší tatér v meste a pripravoval Leoru na jej vysnívanú kariéru tatérky. Dokáže byť chladný a neprístupný, no aj veľmi starostlivý a láskavý. Svoju prácu berie veľmi vážne a stavia sa k nej zodpovedne, koná ju profesionálne a s precíznosťou.  V celom príbehu mi prišiel ako postava najzaujímavejší. Obľúbila som si ho asi najviac.

Oscar sa v príbehu zjavil celkom nečakane, no jeho príchod výrazne zamiešal karty. Oscar je sympatický a príťažlivý, čo si všimla aj Leora. Pomáhal jej s riešením problémov týkajúcich sa jej otca, no zároveň ju občas rozptyľoval. Troška jej pomotal hlavu.

Verity je najlepšia, no zároveň jediná kamarátka, ktorú Leora má. Verity mi prišla o mnoha zaujímavejšia ako Leora. Verity je vtipná, odváženjšia, priateľská, taktiež ambiciózna a nenechá si skákať po hlave. Ona a jej rodina vždy stáli pri Leore a snažili sa jej, čo najviac pomáhať. Podľa mňa sympaťačka.

V knihe sa objavovali aj ďalšie postavy a to Leorina mama, ktorá mi prišla starostlivá, no zároveň trošku chladná. Potom Karl (Leorin spolužiak), ktorý sa choval ako taký grázlik, no neprišiel mi úplne zlý. Pri ňom mi prišlo ľúto, že mu autorka nedala viac priestoru. A poslednou takou zaujímavou postavou bola Mel (rozprávačka príbehov), verne oddaná záležitostiam mesta a príbehom. Bola mi sympatická a tiež by som uvítala, ak by sa v príbehu objavovala viac.
                                                                             ♡♡♡
Na knihe ma hneď ako prvé zaujala krásna oranžová ligotavá obálka, no taktiež originálny námet a keďže ma tetovania zaujímajú, a v budúcnosti by som si nejaké chcela dať, tak to môj záujem o túto knihu ešte navýšilo. Nejakú dobu som s tým váhala no recenzia na blogu Strana 36 ma nakopla do toho, že som si knihu kúpila a prečítala. Prvých 100 strán ma až tak nebavilo, a musela som si chvíľu zvykať na autorkin štýl písania. Neskôr sa príbeh rozbehol a čítanie ma začalo veľmi baviť. Opis tetovaní; procesu tetovania; histórie viery, ktorú tu ľudia vyznávali, a ktorá bola prerozprávaná prostredníctvom rozprávok (čo bolo občas mätúce, no inak zaujímavé), ma nadchli. To s tým, že po smrti človeka z neho stiahli kožu a spracovali z nej knihu bolo morbídne, no zároveň zaujímavé a autorka to opísala tak, že to vyznelo pekne. Postavy sú sympatické, teda až na Leoru, ktorej som až tak na chuť neprišla. U niektorých postáv je škoda, že sa im autorka nepovenovala viac. Celý príbeh je zaujímavý, no ak by bol o trochu viac dynamickejší, bol by ešte lepší. V príbehu nájdete zaujímavé tradície, tajomstvá, napätie, romantiku (tá ale nie je nejak výrazná, čo je pre ľudí, ktorí si na romantiku v knihách nepotrpia výhodné). Kniha sa venuje aj rodinným a priateľským vzťahom, čo sa mi páčilo. Ukazuje aká je jednota, dôvera a pravda dôležitá. Na to, že kniha obsahuje také fantasy-dystopické prvky, pôsobila na mňa takým reálnym tempom. Mne sa zdalo, že v knihe je viac skrytých významov, napr. viera s tetovaniami má tu takú rolu ako náboženstvo, tým sa dá z toho pochopiť, že by sme nemali odsudzovať ľudí, ktorí neveria v to isté, čo my. Nemusia byť o nič horší ako my. Je tu viac takých vecí, čo ma na knihe zaujalo. Po dočítaní som o knihe ešte nejakú chvíľku rozmýšľala. Tinta určite nepatrí medzi najlepšie knihy, aké som kedy čítala, no má originálny námet, veľa vecí je tu pekne opísaných a obsahuje množstvo zaujímavých myšlienok. Ak sa nad ňou trochu zamyslíte, dokážete si z nej niečo odniesť. Mne na knihe nevyhovoval ten tiahly začiatok a hlavná hrdinka, no inak je kniha super. Koniec bol otvorený a veľmi zaujímavý. Úprimne som nečakala, že sa tak skončí. Neľutujem, že som sa do knihy pustila a druhý diel si určite prečítam, ak vyjde.
                                                                             ♡♡♡

Hodnotenie: 3,5⭐/5⭐
Odporúčam: ÁNO
Komu?:  tým, čo sa zaujímajú o tetovania; tým, ktorí sa nezľaknú klišé hlavnej hrdinky a ak má niekto z vás rád duchaplné myšlienky, tak táto kniha vám môže nejaké poskytnúť
Bežná cena: 11,99€
                                                                            ♡♡♡
Milí knihomoli, z dnešného článku to je už všetko. Chystá sa niekto z vás na túto knihu? Je tu niekto, kto ju už čítal? Ak áno, tak aký máte na ňu názor vy? Ja sa s vami lúčim. Prajem vám pekný zvyšok dňa.