piatok 29. júna 2018

RECENZIA: Daj mi tvoje meno (André Aciman)

Milovníci kníh, vítam vás pri novom článku. Videli ste už film Daj mi tvoje meno? Počuli ste už o ňom? Dnes mám pre vás totižto recenziu na knihu Daj mi tvoje meno, ktorá vyšla tento mesiac. Ak by ste sa o knihe chceli dozvedieť viac, tak pokračujte v čítaní.

🌈🌈🌈
Názov knihy: Daj mi tvoje meno
Originálny názov: Call Me Be Your Name
Autor: André Aciman
Vydavateľstvo: Slovart
Počet strán: 256
Vekové odporúčanie: 18+
🌈🌈🌈
Anotácia: Môže vás pártýždňový vzťah poznačiť na celý život? Čo ak v sedemnástich rokoch prežijete tú najintenzívnejšiu skúsenosť, ktorá sa už nikdy nezopakuje? Daj mi tvoje meno je strhujúcim príbehom lásky, ktorá vzplanie medzi 17-ročným Eliom a 24-ročným Oliverom, hosťom Elieho rodičov, počas jedného leta na slnečnej talianskej riviére. Obaja najskôr predstierajú ľahostajnosť, ale postupne ich čoraz viac pohlcuje vzájomná príťažlivosť – prerastajúca do posadnutosti aj strachu, fascinácie i túžby. Úprimná, nesentimentálna pocta ľudskej vášni od oceňovaného autora Andrého Acimana sa stala predlohou pre rovnomenný film, ktorý získal Oscara za adaptovaný scenár a bol nominovaný na Zlatý Glóbus vo viacerých kategóriách vrátane ocenenia za najlepší film roku 2017.
🌈🌈🌈
,,Oslov ma mojím menom a ja ťa oslovím svojím."
***
,,Mladosť nepozná hanbu, hanba prichádza s vekom."
***
,,Vidíte niekoho, no v skutočnosti ho nevidíte, je v oblakoch."
***
,,Páčilo sa mi, ako sme si zladili kroky, jeho ľavá, moja ľavá sa v tom istom okamihu dotkli zeme, zanechávali na brehu stopy, do ktorých som sa túžil vrátiť a potajomky vložiť nohu do odtlačku tej jeho."
🌈🌈🌈
Eliova rodina každý rok cez prázdniny ubytováva doma začínajúcich umelcov, ktorí potrebujú podporu. Tento rok k nim zavíta začínajúci spisovateľ Oliver, ktorý v Eliovi prebudí zvedavosť a túžbu. Začnú si budovať puto, aj keď to je medzi nimi niekedy kolísavé. Spolu objavujú tajomstvá túžby, tajomstvá svojich tiel a svojich duší.

No neviem, kde mám začať. K tejto knihe sa mi vyjadruje trošku ťažšie. Neviem totižto, čo si mám o nej myslieť. Na jednu stranu bol príbeh pekný, no na druhú občas divný a niektoré časti trošička nechutné. Nebolo to tým, že príbeh je o homosexuáloch, ale o tom akým štýlom autor knihu napísal. Zo začiatku ma kniha strašne nudila, štýl písania mi moc nevyhovoval, ale neskôr som si naň zvykla. No nedokázala som sa zažrať do deja ako pri iných knihách, ktoré som čítala. Dokázala som ju s kľudom odložiť a pustiť sa do niečoho iného, čo je znak toho, že ma príbeh nudil. Niektoré časti boli pekné, niektoré smutné, tie ma bavili. Spôsob akým autor opisoval sexuálne scény mi prišiel troška nechutný, hlavne jeden taký moment. Ten tu ale nebudem rozoberať, no môžem povedať, že mi z neho prišlo nevoľno. Elio mi ako hlavná postava nesadol. Nevedela som, čo si mám o ňom myslieť a občas mi liezol na nervy. Oliver mi bol oveľa sympatickejší. Na knihe sa mi páčila príjemná letná atmosféra, ktorá v knihe vládla. Tá mi v čase, keď som ju čítala (v upršanom počasí v pohodlí domova) dobre padla. Od tohto príbehu som očakávala viac. Čakala som, že ma kniha chytí za srdce alebo niečo také, no nič také neprišlo. Pozrela som si aj film, ktorý je dosť hodnoverný knihe, niektoré časti sú iné, to je jasné. Tak to u filmov natočených podľa kníh býva. Film sa mi páčil o trochu viac ako kniha, no stále to pre mňa nebolo nič prevratné. Žiaľ musím povedať, že pre mňa je táto kniha sklamaním. Neznamená to ale, že sa vám nemôže páčiť. Verím, že sa nájde kopa ľudí, ktorých kniha nadchne, no ja do tejto skupiny nespadám.
🌈🌈🌈
Hodnotenie: 2⭐/5⭐
Odporúčam?: ÁNO aj Nie Komu: ÁNO: milovníkom LGBT a tým, čo sa videli film a páčil sa im; Nie: tým, čo majú radšej knihy, kde autor autor opisuje príbeh priamo bez umeleckého prikrášľovania