Preskočiť na hlavný obsah

RECENZIA: Počúvaj nôž (Patrick Ness)



Ahojte knihomoli, vítam vás pri novom článku. Čítate knihy od Patricka Nessa? Ja som tento rok už jednu knihu od autora čítala, a to Najdlhší deň Adama T., kniha bola fajn, no zaručene som čítala aj lepšie. Minulý mesiac vydalo vydavateľstvo Slovart Počúvaj nôž, čo je prvý diel z dystopickej trilógie Nespútaný chaos. Tento týždeň sa mi ju podarilo prečítať, no a v dnešnom článku vám prezradím, ako sa mi kniha páčila. 
✥✥✥
Názov knihy: Počúvaj nôž
Originálny názov: The Knife of Never Letting Go
Autor: Patrick Ness
Jazyk: slovenský
Séria: Nespútaný chaos
Diel v poradí: prvý
Nasledujúci diel: Nájdi odpoveď (mal by vyjsť v januári budúceho roku)
Vydavateľstvo: Slovart
Počet strán: 424
Väzba: brožovaná
Rok vydania: 2018
Vekové odporúčanie: 15+
✥✥✥
,,Nôž neni iba vec, šak? Je to rozhodnutie, je to niečo, čo urobíte. Nôž hovorí áno alebo nie, bodni alebo nie, zomri alebo nie. Premení vašu voľbu na skutočnosť a už nikdy vám ju nedovolí zmeniť."
✥✥✥
Ánotácia: Prvý diel napínavej dystopickej trilógie od oceňovaného autora Patricka Nessa, ktorý si získal priazeň čitateľov po celom svete.

Predstavte si, že žijete v Prentissove – meste, kde každý dokáže počuť vaše myšlienky. Predstavte si, že ste ustavične ponorení do otravného myšlienkového mraku – Šumu, ktorý spája mysle všetkých obyvateľov mesta a nikdy vás nenechá na pokoji. Pre Todda je to realita, no práve keď už odpočítava dni do trinástych narodenín, objaví niečo nemožné – miesto, kde žiaden šum nie je. Todd tak zároveň nechtiac prenikne k tajomstvám, ktoré mali ostať navždy ukryté, a musí sa aj so svojím verným psom vydať na útek, aby si zachránil holý život. Ako však uniknúť prenasledovateľom, keď vďaka šumu dokážu počuť každú vašu myšlienku?
✥✥✥
✥✥✥
V Starom svete sa ľuďom žilo zle. Preto sa ho viacerí rozhodli opustiť a začali hľadať nový domov na inej planéte. A tak pristáli na Novom svete. Stali sa osadníkmi, žili farmárskym životom a chvíľu boli spokojní, no postupne sa im začalo žiť ťažšie aj tu. Údajne  za to mohli tzv. tĺci (pôvodní obyvatelia tejto planéty). Osadníci s nimi rozpútali vojnu, ktorá sa stala osudným polovici mužov a všetkým ženám. 

Svet, v ktorom nenájdete ženy, len mužov? Svet, v ktorom všetky zvieratá rozprávajú? Svet, v ktorom vaše myšlienky neostávajú skryté a počujú ich všetci naokolo? To je Toddova realita. Todd žije v Prentissove, tu sa chlapec stane mužom po dovŕšení 13 rokov. No na to aby sa ním stal len vek nestačí. Vyžaduje si to skúšku. Skúšku, ktorú ak nezvládne, tak ho všetci budú naďalej považovať za chlapca. Todd je posledný chlapec v Prentissove, všetci ostatní sa už stali mužmi. To, že ste chlapcom v Prentissove znamená, že sa s vami ostatní nerozprávajú. Preto Todd nemá žiadnych kamarátov, okrem svojho hovoriaceho psa Mancheeho a dvoch mužov (Cilliana a Bena), ktorí ho vychovávajú, pretože Toddovi rodičia sú mŕtvi. 

Todd sa má už o pár dní stať mužom. Na to už dlho čaká. No skôr ako sa tak stane, začne byť otázne, či sa toho vôbec dožije. Prečo? Tým, že v Prentissove myšlienky víria v takzvanom šume, tak nenájdete miesto, kde by bolo ticho. On ale také miesto objaví. Kvôli tomu sa ocitne v nebezpečenstve, pretože objaví niečo, čo vedieť nemal. Uteká z domova a počas úteku sa dozvedá množstvo informácii, ktoré jeho život obrátia hore nohami. Jeho život už nikdy nebude taký ako predtým. 

Todd⇛ ochranársky, zvedavý, občas nechápavý a v pohode chalan. 
Mancheeverný a oddaný pes, ktorý vždy stojí po Toddovom boku. 
Benpriateľský, starostlivý a milý chlap, ktorý sa stará o Todda odvtedy, čo jeho rodičia zomreli. 
Cilliantrocha nevrlý a prísny, no nie je zlý. Spolu s Benom sa staral o Todda.
✥✥✥
,,Vojna je monštrum. Vojna je diabol. Začne, hltá, a rastie a rastie a rastie. A v inak normálnych mužoch sa prebudia monštrá tiež."
✥✥✥
✥✥✥
Ani neviem kde začať. Asi tým, že táto kniha bola pre mňa veľkým prekvapením. Počula som síce na ňu veľa pozitívnych ohlasov, no keďže spomínaný Najdlhší deň Adama T. nebol pre mňa niečím výnimočným, tak som od knihy nemala veľké očakávania. Anotácia tiež znela zaujímavo, no aj tak som si nejaké extra očakávania nerobila. Po pár stranách som bola ale veľmi milo prekvapená. Patrick Ness píše veľmi zaujímavo a túto knihu napísal fakt veľmi dobre. Zo začiatku mi síce príbeh nedával zmysel, no čím viac som sa v tomto príbehu dostávala ďalej, tým viac som všetkému rozumela. Na konci mi všetko dávalo dokonalý zmysel. Určitá časť mi tu pripomenula seriál The 100, no len troška. Čo mi zo začiatku trocha vadilo bolo, že autor málo, až skoro vôbec neopisuje vonkajší vzhľad postáv a s opisovaním prostredia sa taktiež nebabre, no nakoniec som si zvykla a prestalo mi to vadiť. Opisovanie emócii, ktoré prežívajú postavy a vzťahy medzi nimi mu podľa mňa idú na výbornú. Preto som si aj jeho štýl písania začala vážiť. Ďalšia vec, ktorá ma nadchla je tzv. sedľácky slovník (šak, neni, jak,...), ktorý sa mi tu k osadníkom žijúcim farmársky život veľmi hodil a pôsobilo to realistickejšie. Ďalší dôvod prečo mi to sadlo je pravdepodobne ten, že ja sama takéto slová používam. Nadchlo ma aj to, že autor v príbehu zabitie vykresľuje ako zločin, za ktorý by sme sa mali hanbiť, čo je pravda, no príde mi že veľa autorov v dnešnej dobe berie zabíjanie vo fantasy alebo dystopických knihách ako niečo normálne. Tu to ale chvála Bohu tak nebolo. Ďalším plusom knihy sú super postavy. Todd, Mannchee a ešte jedna postava (ktorú tu ale nespomeniem, aby som vám niečo nevyspoilerovala) mi prirástli k srdcu. V príbehu nechýba napätie, tajomstvá, klamstvá, dráma a akcia. Romantiku tu avšak nenájdete, čo by mohlo potešiť tých z vás, ktorí si chcú od nej oddýchnuť. Kniha sa skončila veľmi otvorene a napínavo, preto si rozhodne nenechám ujsť druhý diel. Túto knihu by som zaradila medzi najlepšie, aké som tento rok čítala. Pokiaľ máte radi Patrickovu tvorbu, tak si tento skvost rozhodne nenechajte ujsť. Za mňa je toto super kniha, ktorej v konečnom dôsledku nemám, čo vytknúť. 
✥✥✥
,,Nádej vás môže viesť vpred, môže vás poháňať ďalej, ale zároveň je nebezpečná, je bolestivá a neistá, je to stávka so svetom, a kedy nás už len svet nechal nejakú stávku vyhrať?"
✥✥✥
Hodnotenie: 5⭐/5⭐
Odporúčam?: ÁNO
Komu?: fanúšikom tvorby Patricka Nessa, milovníkom dystopického žánru, a odporučila by som ju aj ako čítanie pre chalanov, keďže tu nie je romantika a veľa opisov, tak by ich to mohlo zaujať
Cena: 11,95€
Úryvok z knihy si môžete prečítať TU.

✥✥✥
✥✥✥
Milí knihomoli, z dnešného článku to je už všetko. Snáď sa vám páčil. Čítal už niekto z vás túto krásku? Ak nie, chystáte sa? Odo mňa je to už všetko. Prajem vám pekný deň.

Za knihu ďakujem vydavateľstvu Slovart.

Martina Karasová, Milujeme knihy

Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

RECENZIA: Krutý princ (Holly Black)

Ahojte ľudkovia, vítam vás pri novom článku. Dnes mám pre vás recenziu na knihu, na ktorú som sa veľmi tešila. Je to Krutý princ od Holly Black, ktorého v januári vydalo vydavateľstvo SLOVART.  Na túto knihu som sa počula dosť veľa rozporuplných recenzií, vďaka čomu sa bála do knihy pusti. Nakoniec som sa ale odhodlala, kedže som veľkým fanúšikom férskych bytostí, a to odvtedy, čo do môjho života vstúpila Sarah J. Maas so sériami ATOTAR a ToG.  Čo myslíte, páčil sa mi Krutý princ alebo ma sklamal? ♕♕♕ ,,Láska je vznešená vec. Ako môže byť niečo nesprávne, ak to robíš v mene tohto ušľachtilého citu?" ♕♕♕ Názov knihy: Krutý princ Originálny názov: The Cruel Prince Autor: Holly Black Jazyk: slovenský Séria: Férska sága Diel v poradí: prvý Nasledujúci diel: The Wicked King Vydavateľstvo: Slovart Počet strán: 400 Väzba: pevná s prebalom  Rok vydania: 2019 Vekové odporúčanie: 15+ ♛♛♛ ♛♛♛ Anotácia:  Holly Black, jedna z najúspešnejších autoriek

Končí sa to nami

Ahojte :D :D Milí čitatelia, vítam vás pri novom článku. Asi pred týždňom sa mi dostala do rúk kniha Končí sa to nami od Colleen Hoover. Kniha vyšla 23. januára 2018. Pre mňa toto bola druhá kniha od Collen Hoover. Ako prvú som čítala Odvrátenú tvár lásky ako e-knihu. No túto knihu mám objednanú aj v klasickej knižnej podobe. Keď ju budem mať ,tak si ju znovu prečítam a napíšem vám ku nej recenziu. Ale vrátim sa zas ku knihe Končí sa to nami. Kniha ma zaujala svojou krásnou obálkou a anotáciou. A ako sa mi páčila ? To vám prezradím v dnešnom článku.  ♥♥♥ Názov knihy: Končí sa to nami Originálny názov: It Ends With Us Autor: Colleen Hoover Jazyk: slovenský Vydavateľstvo: Ikar Počet strán: 320 Rozmer: 145×227 mm Väzba: pevná s prebalom ♥♥♥ Lily si v detstve vytrpela svoje. Po otcovej smrti opúšťa rodný Maine a usádza sa v Bostone, v meste, kde je všetko lepšie. Aspoň tak jej to kedysi tvrdil Atlas, Lilina spriaznená duša a prvá láska. V Bostone spoznáva ambició

Na dvore z hmly a besu

Ahojte :D :D Moji milí knihomoli a knihomoľky , vítam vás pri novej recenzii ku knihe Na dvore z hmly a besu (Dvůr mlhy a hněvu) , čo je druhá časť k sérii Na dvore z tŕňov a ruží. Táto kniha v slovenskom jazyku ešte nevyšla a tuším ,že výjde až niekedy na jeseň ak sa  nepreloží dátum vydania  ale môžete si ju prečítať v českom jazyku ako ja , pokiaľ vás táto kniha zaujala tak isto ako mňa.  Na dvore z hmly a besu Názov knihy v slovenskom jazyku : Na dvore z hmly a besu Názov knihy v českom jazyku : Dvůr mlhy a hněvu Originálny názov : A court of Mist and Fury Séria : Na dvore z tŕňov a ruží Diel v poradí : druhý Ďalší diel v poradí : A court of Wings and Ruin (názov v angličtine) Vydavateľstvo : Cooboo (vydalo v ČR) , Slovart (vydá na SR už túto jeseň) Žáner : sci-fi, fantasy Počet strán : 664 Rozmery : 130×200 mm Väzba : brožovaná Vekové odporúčanie : 18+ (ale dá sa aj od 15 😉)  Rok vydania : 2017 Opis :  Feyra prežila súboj s Amaranthou a vr