Preskočiť na hlavný obsah

Rozhovory : Janka Pronská



Ahojte :D :D 
Milí knihomoli , knihomoľky , vítam vás pri novom článku ,ktorého témou sú prvý krát rozhovory. Dnešný rozhovor je so slovenskou spisovateľkou Jankou Pronskou. Toto meno si môžete pamäť aj z recenzie ,ktorú som pred nedávnom zverejnila ku knihe Čierna vdova ,ktorej autorkou je práve Janka Pronská. Pokiaľ ste túto recenziu nečítali nájdete ju tu : http://milovnici-knih.blogspot.sk/2017/05/recenzie-cierna-vdova.html . A teraz poďme k rozhovoru ,ktorý sa mi podarilo zorganizovať práve pre vás. 

         Čo vás ovplyvnilo k napísaniu Vašej prvej knihy ? 

Ak mám byť konkrétna a začnem svojou prvotinou – Zlatníkovou chovanicou, ktorá reálne knižne vyšla, inšpiráciou k jej napísaniu bola návšteva Ľubovnianskeho hradu a výstava korunovačných klenotov, ktorá rodinný výlet krásne spestrila a zároveň ma podnietila k myšlienke napísať príbeh z našej histórie, vdýchnuť život postavám z našej minulosti a na našom území a k tomu všetkému vymyslieť pekný ľúbostný vzťah. A presne to sa stalo. Keďže som písala už dávno predtým a v mojom šuflíku sa jeden vedľa druhého vrstvilo množstvo rukopisov / a to doslova 😊/ vrátane už hotovej Bosorkinej dcéry, povedala som si, že tento rukopis do vydavateľstva pošlem, že to skúsim ponúknuť a uvidím, čo sa stane 😊 A stalo sa toho za 9 rokov dosť 😊   


Ako vnímala Vaša rodina a známi ,že ste sa rozhodli stúpiť do sveta spisovateľov ?

Nejako zvlášť to neriešili. Samozrejme, že sa so mnou tešili, keď mi vyšla prvá kniha a potom ďalšia a ďalšia, ale v podstate sa pre nich zmenilo len málo. Stále som mama a manželka, ktorá ma svoje povinnosti a bežný život, ktorý funguje ako každý iný.

        Inšpirovali ste sa pri písaní jednej z Vašich kníh svojím okolím ?

Vôbec nie. Neprenášam svoje okolie do príbehov, ktoré píšem, neopisujem ani vlastnosti, skutočné osoby, výzor... Všetko je to iba moja fantázia, avšak nepopieram, že pracujem s emóciami. Keď som smutná, je to v knihe cítiť, rovnako tak, keď som veselá, alebo pobavená... Alebo naopak, môj vlastný text ma dokáže rozplakať, či rozosmiať. 😊  

        Označili by ste niektorú z Vašich kníh za najobľúbenejšiu alebo 
        najvýznamnejšiu ?

O obľúbenosti to nie je, všetky príbehy mám rada, koniec koncov, sú to moje slová, moja fantázia,  no zvláštny význam, osobitné postavenie majú tri, určite Zlatníkova chovanica – lebo bola prvá, bol to môj splnený sen a na ten okamih človek nikdy nezabudne – pocit držať v ruke svoju vlastnú knihu, na ktorej je moje meno, vo vnútri sú moje slová – to je skrátka neopísateľné. Rovnako tak Kliatba – prvá žánrovo odlišná – s prvkami mystery a fantasy a tiež Rebelka s prívlastkom prvá, v ktorej hlavní hrdinovia skutočne existovali a ich príbeh je zaznamenaný v listinách a kronikách. 


       Prečo ste sa rozhodli písať knihy práve v tomto žánri ?

Historické romantické príbehy som milovala vždy – od klasických románov a kníh ako Plamene inkvizície, Gričská čarodejnica, Angelika, Krásna Catherine... po moderné romance od autoriek ako Deverauxova, Lindseyová, McKinneyová, Smallová a mnohé ďalšie. Tento žáner mi skrátka vyhovuje aj ako čitateľke aj ako autorke.  

  Čítate knihy aj od iných spisovateľov ?

Samozrejme, vždy som čítala a môžem sa pochváliť naozaj bohatou knižnicou. Mám prečítané skutočne veľké množstvo kníh, hoci v poslednom čase viac píšem ako čítam a namiesto románov sú mojimi spoločníkmi encyklopédie, dobrú knihu si vychutnám stále rada – či už od zahraničných alebo našich autorov, a dokonca aj rôznorodé žánre.

 Inšpiroval Vás nejaký spisovateľ k vašej tvorbe ?

Určite – Marija Jurič Zagorka, moja Top autorka, ktorá spustila nielen lásku ku knihám, ale aj k našej histórii.

 Aké boli vaše pocity ,keď ste začínali s písaním kníh a po vydaní svojej prvej knihy ?

Ako som už spomínala, písala som od detstva, neustále a aj vtedy, keď som si nemyslela, že skutočne niekedy budem v ruke držať svoju knihu, čo mi však nebránilo snívať 😊 V žiadnom prípade to nebolo tak, že by som si jedného dňa sadla a povedala si: tak a teraz napíšem knihu! Bol to dlhý proces a našťastie korunovaný úspechom.

 Venujete sa okrem písaniu kníh aj inej práci ?

20 rokov som pracovala v rodinnej firme ako ekonómka, no už to tak nie je, píšem na plný úväzok, ale ako každý človek, aj ja potrebujem relax. Vtedy robím všetko, čo ma baví, čo ma zaujme – od práce s marcipánom po maľovanie. Milujem farby a štetce a spreje 😊  


     Pred nedávnom Vám vyšla nová kniha , pracujete už na novej alebo sa        chystáte?
Isteže, už opäť tvorím, pretože hoci Srdcom a mečom vyšla len nedávno, dokončila som ju niekedy začiatkom januára. Oddýchla som si a zas píšem. Nová kniha sa bude volať Kumánska princezná.


        Ľutovali ste niekedy, že ste sa rozhodli písať knihy?

  Ani na okamih...

1       A na záver, čo by ste odporučili začínajúcim spisovateľom?
Jednoznačne čítať – pretože knihy sú nekonečnou studnicou inšpirácie, sú učebnicou toho ako vyskladať príbeh, sú slovníkom aj učiteľom.Písať, zdokonaľovať sa a baviť sa. Lebo písanie nemôže byť drina, musí byť relax a zábava. A napokon, dôverne poznať žáner a jeho zákonitosti, v ktorom sa chcem udomácniť, 😊 veriť tomu, čo píšem, byť otvorený radám a v neposlednej miere mať na písanie talent. 😊   

Toto je všetko z dnešného rozhovoru dúfam ,že sa vám páčil. Váš názor môžete písať do komentárov. Veľká vďaka ale patrí Janke Pronskej ,ktorá bola ochotná a odpovedala na moje otázky.  :D No a ja sa s vami lúčim. Dúfam ,že tu opäť zavítate a pozriete si nové články. Prajem vám príjemné strávenie tohto krásneho poobedia. Majte sa pekne a teším sa na vás opäť nabudúce. Ahojte :D :D   



Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

RECENZIA: Krutý princ (Holly Black)

Ahojte ľudkovia, vítam vás pri novom článku. Dnes mám pre vás recenziu na knihu, na ktorú som sa veľmi tešila. Je to Krutý princ od Holly Black, ktorého v januári vydalo vydavateľstvo SLOVART.  Na túto knihu som sa počula dosť veľa rozporuplných recenzií, vďaka čomu sa bála do knihy pusti. Nakoniec som sa ale odhodlala, kedže som veľkým fanúšikom férskych bytostí, a to odvtedy, čo do môjho života vstúpila Sarah J. Maas so sériami ATOTAR a ToG.  Čo myslíte, páčil sa mi Krutý princ alebo ma sklamal? ♕♕♕ ,,Láska je vznešená vec. Ako môže byť niečo nesprávne, ak to robíš v mene tohto ušľachtilého citu?" ♕♕♕ Názov knihy: Krutý princ Originálny názov: The Cruel Prince Autor: Holly Black Jazyk: slovenský Séria: Férska sága Diel v poradí: prvý Nasledujúci diel: The Wicked King Vydavateľstvo: Slovart Počet strán: 400 Väzba: pevná s prebalom  Rok vydania: 2019 Vekové odporúčanie: 15+ ♛♛♛ ♛♛♛ Anotácia:  Holly Black, jedna z najúspešnejších autoriek

Končí sa to nami

Ahojte :D :D Milí čitatelia, vítam vás pri novom článku. Asi pred týždňom sa mi dostala do rúk kniha Končí sa to nami od Colleen Hoover. Kniha vyšla 23. januára 2018. Pre mňa toto bola druhá kniha od Collen Hoover. Ako prvú som čítala Odvrátenú tvár lásky ako e-knihu. No túto knihu mám objednanú aj v klasickej knižnej podobe. Keď ju budem mať ,tak si ju znovu prečítam a napíšem vám ku nej recenziu. Ale vrátim sa zas ku knihe Končí sa to nami. Kniha ma zaujala svojou krásnou obálkou a anotáciou. A ako sa mi páčila ? To vám prezradím v dnešnom článku.  ♥♥♥ Názov knihy: Končí sa to nami Originálny názov: It Ends With Us Autor: Colleen Hoover Jazyk: slovenský Vydavateľstvo: Ikar Počet strán: 320 Rozmer: 145×227 mm Väzba: pevná s prebalom ♥♥♥ Lily si v detstve vytrpela svoje. Po otcovej smrti opúšťa rodný Maine a usádza sa v Bostone, v meste, kde je všetko lepšie. Aspoň tak jej to kedysi tvrdil Atlas, Lilina spriaznená duša a prvá láska. V Bostone spoznáva ambició

Na dvore z hmly a besu

Ahojte :D :D Moji milí knihomoli a knihomoľky , vítam vás pri novej recenzii ku knihe Na dvore z hmly a besu (Dvůr mlhy a hněvu) , čo je druhá časť k sérii Na dvore z tŕňov a ruží. Táto kniha v slovenskom jazyku ešte nevyšla a tuším ,že výjde až niekedy na jeseň ak sa  nepreloží dátum vydania  ale môžete si ju prečítať v českom jazyku ako ja , pokiaľ vás táto kniha zaujala tak isto ako mňa.  Na dvore z hmly a besu Názov knihy v slovenskom jazyku : Na dvore z hmly a besu Názov knihy v českom jazyku : Dvůr mlhy a hněvu Originálny názov : A court of Mist and Fury Séria : Na dvore z tŕňov a ruží Diel v poradí : druhý Ďalší diel v poradí : A court of Wings and Ruin (názov v angličtine) Vydavateľstvo : Cooboo (vydalo v ČR) , Slovart (vydá na SR už túto jeseň) Žáner : sci-fi, fantasy Počet strán : 664 Rozmery : 130×200 mm Väzba : brožovaná Vekové odporúčanie : 18+ (ale dá sa aj od 15 😉)  Rok vydania : 2017 Opis :  Feyra prežila súboj s Amaranthou a vr